Páteř

29.07.2017

Páteř
latinský název pro páteř je Columna vertebrarum či Spina.

je součástí osového skeletu celého těla, nosným pilířem.
tvoří ji 33-34 obratlů (7 krčních, 12 hrudních, 5 bederních, 5 srostlých křížových a 4-5 v kostrči) 23 plotének, okolo 100 drobných kloubů, 400 svalů a cca 200 vazů. Jedná se o naprosto ohromující množství struktur. Křížová kost (os sacrum S1-S5) a kostrč (Co1- Co4,5) se v některých pramenech nezapočítávají do páteře ale do pánve.

Páteř je uspořádána tak, aby byla pevná a zároveň i pružná a ohebná. Dovoluje člověku nejen vzpřímeně stát ale i zároveň uskutečňovat pohyby v prostoru.

Mezi obratli se nalézají meziobratlové destičky, mající funkci tlumiče nárazů. Skládá se z měkkého rosolovitého materiálu obklopeného pevným vazivovým obalem. Ploténky tvoří cca 20% celkové výšky páteře.

Meziobratlové klouby jsou struktury spojující jednotlivé obratle a vymezující směr pohybu ve spolupráci s vazy a svaly.

Páteř má mimo funkci zajištění pohybu a vzpřímeného držení těla také funkci ochranou - chrání míchu a míšní nervy (kořeny)

V současné době má problémy s páteří a bolestí páteře cca 80% lidí. Jedná se o druhý nejčastější důvod pracovní neschopnosti.

Nejvíce postižené úseky páteře jsou krční a a bederní páteř. Nejčastěji se výhřez meziobratlové ploténky nalézá u bederní páteře v segmentech L4,L5 a S1.

• co nejvíce škodí páteři?
obecně lze říci, že páteři škodí sedavý styl života, neúměrné zatěžování páteře, práce u počítače, či neadekvátní sportovní zatížení...příčina bolesti je u každého trochu jiná v souvislosti s celkovým stavem svalstva a dalších tkání a pohybových aktivit.

Bolesti v oblasti páteře nemusejí nutně znamenat pouze problém s páteří, ale často vznikají i z příčin vnitřních - tedy často z onemocnění vnitřních orgánů - ledvin, slinivky atd.. či může naznačovat onkologický problém (nádory kostí, páteře...)

• jak páteři pomoci?

důležité pro páteř a konkrétně pro meziobratlové ploténky je vyvážený pitný režim. Lidské tělo se ponejvíce skládá z vody, to platí i pro ploténky které mohou "vysychat" a tím se stávají náchylnější k poškození.
Hlídání správného držení těla - hlavy, krční páteře - často je vidět hlava v předklonu, předsunutá ramena,prohnutá bedra, povolené břicho atd... to vše působí nepříznivě na páteř.

Správné dýchání je také klíčem ke zdravé páteři, málokdo umí správně zapojit bránici a tím posilovat hluboké svaly břišní a zádové.

Střídat práci v sedě a ve stoje, často a správně se protahovat - dbát na prevenci, chodit plavat (zádové styly). Návštěva fyzioterapeuta a individuální diagnostika či pohybová kineziologie také přispěje ke zdravé páteři. Masáže pomáhají uvolnit zatuhlé svaly a zrelaxovat... možností je mnoho....

(volně čerpáno z:
wikiskripta
Tajemství zdravé páteře - doc. MUDr. Eva Rychlíková, CSc
prof. MUDr. Martin Krbec - rozhovor pro časopis Téma 28/2017)

Stanislav Bečka
sportovní a regenerační masáže, čínské masáže, baňkování...